fbpx

HET EFFECT VAN EEN KRACHTIGE OCHTENDROUTINE

Is jouw huidige ochtendroutine wel werkbaar?

Of zou je ochtendroutine veel effectiever kunnen?

En wist je al dat de manier waarop je de dag begint, bepalend is voor de rest van de dag?

Elke ochtend staan we rond een bepaald tijdstip op waarna acties zoals; aankleden, eten, tandenpoetsen, etc. volgen.
Nu kunnen we deze acties op verschillende manieren en volgordes uitvoeren zoals bijvoorbeeld: lekker traag en rustig aan doen of juist zo laat mogelijk opstaan, in hoog tempo alles doen om vervolgens zo snel mogelijk richting het werk te gaan.

Heb je al eens bewust stil gestaan bij de kwaliteit en effectiviteit van je ochtendroutine?

Begin je de dag traag en rustig? 
Begin je de dag al gestrest?
Begin je de dag, bewust krachtig en effectief waarbij je vroeg in de ochtend al van alles kan afwerken?
En heb je al eens gekeken hoeveel tijd je zou kunnen winnen, wanneer je een (half)uur eerder op zal staan?

Hieronder deel ik mijn ochtendroutine met je:

5:45 Direct opstaan (Niet snoozen)
6:00 Lezen
6:10 Mediteren
6:30 Statement maken
6:45 30 min Work-out sporten
7:30 Ontbijten + dagdoelen + acties bepalen
7:45 Douchen + afspoelen met koude douche
8:00 Ready for Business

Zoals je ziet, start ik mijn dag vrij bewust en krachtig. In de eerste 2 uur van de dag weet ik al bijzonder veel impact te maken op de pijlers; mind & body.

Mijn ochtendroutine zorgt er o.a. voor dat ik overdag meer (vrije)tijd creëer voor o.a. het doen van de benodigde acties op de pijlers: life & business zonder dat het ten koste gaat van mijn mentale- & fysieke level van kracht en fit zijn. 

“Doe je dit ook in het weekend?”

NEE!
Zaterdag en zondag zijn mijn flexdagen.
Wat niet betekend dat ik mijn acties niet doe, maar dat ik dit meestal op een ander moment of in andere volgorde doe.

Zaterdag sta ik bijvoorbeeld meestal om 6:45 op, leef dan vervolgens mijn ochtend routine waarbij ik bewust heb besloten om geen work-out te doen.

Mocht het zo zijn dat ik om de één of andere reden niet aan mijn 5x per week sporten ben toegekomen, dan zorg ik ervoor dat ik op zaterdagochtend na mijn werk nog een work-out doe.

Als we kijken naar de zondag, dan zou je dat kunnen vergelijken met een zogenoemde “cheatday”. Ik zet op zondag o.a. geen wekker, plan geen specifieke taken en doe vervolgens gewoon waar ik wel en of geen zin in heb.

Ook zit er verschil tussen de maandag en vrijdag in vergelijking met de rest van de week.
Op maandag-  en vrijdagochtend heb ik van 6:45 tot 7:25 mijn eerste groepssessie en s’ middags mijn work-outs doe. Het overige van mijn routine blijft verder gelijk. 

Wat als je deze routine s’ ochtends niet leeft?

Het kan wel eens voorkomen dat mijn routine afzwakt. 
Wanneer mijn ochtendroutine afzwakt heeft dit impact op mijn gehele dag. Ik ervaar dan bijvoorbeeld dat meestal onbewust de ene taak ten koste gaat van de andere, waarbij ik meer onnodige stress ervaar en de kwaliteit en het resultaat afzwakt op alle pijlers. 

Ik kom dan bijvoorbeeld in de knoop met het sporten, het lezen schiet er vaak bij in, ik vergeet dan vaak mijn statement te maken waardoor mijn mind onbewust in korte tijd weer terug in oude gewoontes schiet en ik heb heb minder tot geen tijd voor mijn naasten. Als ik dan vervolgens toch besluit om “op visite te gaan”, dan zal dat meestal ten koste gaan van andere belangrijke taken.

Welke voordelen ervaar je met je ochtendroutine?

1. Ik ga automatisch eerder op bed omdat ik weet dat ik er vroeg uit moet en het erg belangrijk vind om 7 – 8 uur slaap te pakken.

2. Ik heb veel meer tijd voor het doen van de dingen, die ik normaal gesproken eerder zou hebben uitgesteld om toe te komen aan het andere.

3. Omdat ik mijn tijd beter indeel heb ik overdag meer (vrije)tijd, voor het onderhouden van mijn naasten of het doen van dingen die ik graag wil doen.

4. De effectiviteit en kracht van mijn ochtendroutine werken de gehele dag door. Ik merk dat mijn focus veel krachtiger is, ik de dingen veel sneller en effectiever aanpakt, veel minder tot helemaal niets meer uitstel waardoor ik minder onnodige druk en stress ervaar.

Waar moet je rekening mee houden m.b.t. het ontwikkelen van je eigen ochtendroutine?

1. Weet wat je wilt bereiken met je ochtendroutine.

“Wat ik met mijn ochtendroutine wilde bereiken was o.a. minder druk ervaren, meer (vrije)tijd hebben en mezelf de garantie kunnen geven dat ik voldoende tijd had om minimaal al mijn benodigde acties af te werken. 

Breng daarom duidelijk voor jezelf in kaart, wat het is dat jij wilt bereiken met je ochtendroutine. Doelloos een ochtendroutine proberen te leven omdat je bijvoorbeeld weet dat het waarschijnlijk beter voor je zal zijn. Is vaak niet realistisch, niet werkbaar en niet vol te houden op de lange termijn.

2. Weet duidelijk welke impact je ochtendroutine zal maken in zakelijk- en of privéleven.

“Zo wilde ik mijn dag fit & krachtig beginnen, de eerste winst al vroeg in de ochtend pakken om vervolgens vanuit dat overwinningsgevoel de rest van mijn dag te leven.”

Eenvoudige aanpassingen kunnen een bijzonder groot verschil maken in je zakelijk- & privé leven.
Waar ik eerder traag en laks was, loop ik nu met de meeste dingen ruim voor op schema zonder daar aan te hoeven trekken.

“Het gebeurt simpelweg gewoon!” 

Breng daarom duidelijk in kaart wat er zal veranderen in je zakelijk- & privé leven wanneer je een ander ochtendroutine creëert.
Weten wat je er mee kan of wil bereiken is natuurlijk één en waarschijnlijk weet je al dat het ook voor jou beter kan.
Maar de vraag is dan: “Waarom doe je het dan niet?”
Juist daarom is het belangrijk om de impact van je routine duidelijk in kaart te brengen, zodat je een krachtigere drive weet te creëren en helder ziet waarom je bijvoorbeeld eerder uit je bed zou gaan. 

3. Besef dat nieuwe ochtendroutines niet in één dag of één week worden gecreëerd.

“Ik kan je gerust zeggen dat mijn ochtendroutine met vallen en opstaan is gecreëerd, waarbij ik inmiddels al jaren lang van alles heb geprobeerd.
Maar met doorzettingsvermogen en geduld kom je natuurlijk een heel eind.” 

Om een nieuwe ochtendroutine te creëren is het niets meer dan een kwestie van kiezen wat je gaat doen, uitvoeren, op je bek gaan, er vervolgens van leren, aanpassen waar het écht nodig is en doorzetten totdat het voor je werkt.

4. Creëer een ochtendroutine welke werkt voor NU?

“Misschien heb je in het verleden wel eens een zeer krachtige ochtendroutine geleefd,  waarmee je destijds bijzonder goede resultaten en ervaringen hebt gehad. We zien vaak dat mensen dan datgene van toen, NU weer proberen op te pakken. Terwijl hun leven destijds veel anders was dan NU. Grote kans dat dit niet gaat werken. Bekijk daarom eerst goed wat voor realistisch is NU.

Besef je dat je ochtendroutine een stuk krachtiger en effectiever kan?

Maar weet je niet waar te moeten beginnen of zie je niet goed waar er winst te behalen valt?

Neem dan gerust contact met ons op zodat we hier samen naar kunnen kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *