fbpx

Ik wil strakker worden maar hoe moet ik eten?

Strakker worden doe je zo! Lees meer...

Veel dames en heren werken hard om een strakker en of atletischer lichaam te krijgen. Toch zijn het er maar weinig die dit echt lukt, hoe kan dat?

Deze 2 fouten worden het meest gemaakt bij het creëren van een strakker of atletischer lichaam:

  1. Te weinig eten,
  2. Te veel eten.

Vooral bij vrouwen is er een denkwijze gecreëerd welke bestaat uit: “Ik mag niet zoveel eten als ik af wil vallen of strakker wil worden.”

En bij de meeste mannen is er een denkwijze gecreëerd welke bestaat uit: “Ik moet veel eten om voldoende massa op te kunnen bouwen.”

Maar onbewust wordt in beide gevallen meestal de plank volledig misgeslagen waarbij vrouwen te weinig eten en mannen te veel waarbij in beide gevallen onnodige vetreserves worden aangemaakt.

Om strakker te worden is het van groots belang om voldoende te eten maar niet meer calorieën te in te nemen dan dat er wordt verbruikt. 

Vaak gaat het mis bij de inname van koolhydraten.

Koolhydraat-rijke producten bevatten vaak meer calorieën in minder hoeveelheden. Waarbij koolhydraten ook nog eens wanneer deze niet worden verbruikt, snel worden omgezet in vet.

Daarom is het dus zeer belangrijk om voldoende te blijven eten maar matig te zijn met de koolhydraat inname.

Mensen spreken vaak over goede en slechte koolhydraten maar koolhydraten zijn koolhydraten waarbij de ene koolhydraat sneller wordt opgenomen dan de andere.
De zogenaamde witte producten zijn de snelle suikers/koolhydraten waarbij zilvervliesrijst, volkoren-, meer granen producten langzame suikers/koolhydraten bevatten.

Aan beide zitten voor en nadelen.

Snelle suikers/koolhydraten worden snel opgenomen in het bloed. Hierdoor krijg je hoge pieken in je bloedsuiker, wat kan zorgen voor een kortstondige energieboost. Na deze boost kan de bloedsuiker ook weer snel dalen, waardoor je je vermoeid of minder geconcentreerd kan voelen. Snelle suikers/koolhydraten werken goed voor korte en explosieve activiteiten.

Langzame suikers/koolhydraten worden door je lichaam trager verteerd dan snelle koolhydraten. Langzame koolhydraten hebben lange ketens van moleculen. Je spijsvertering deelt deze ketens op in kortere stukken en uiteindelijk in losse glucosemoleculen. Hoe langer de ketens, hoe meer tijd je lichaam nodig heeft om deze om te zetten in energie. Langzame suikers/koolhydraten werken goed voor de langere duuractiviteiten.

Nu heerst er altijd de vraag; “wat is beter?”

Snelle suikers verbruik je eerder waardoor de kans kleiner is dat je dit opslaat als extra vetreserves.
Langzame suikers verbruik je langzaam, wanneer je niet veel of voor langere duur intensief beweegt dan is het risico groot dat ze worden opgeslagen.

Laat ik mijzelf als voorbeeld gebruiken:

Omdat ik voornamelijk kort en intensief beweeg middels (bodyweight) krachttraining, nuttig ik zelf meestal een matige inname van snelle suikers i.c.m. veel groenten, eieren en of vlees en veel water drinken.
Maar wanneer ik een stuk ga hardlopen of mountainbiken nuttig ik vaak meergranen- of volkorenproducten i.c.m. veel groenten, eieren en of vlees en veel water drinken.

Al met al zorg ik ervoor dat ik in de basis voldoende eet, rustig en goed kauw, matig ben in koolhydraat-inname en altijd aanvul met veel groenten, eieren en of vlees en veel water drink totdat ik verzadig raak.

In het kort:
Eet voldoende, maar ben matig met je koolhydraat-inname, nuttig snelle en of langzame koolhydraten afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning, eet daarbij veel fruit, groenten, eieren en vlees en drink voldoende water (minimaal 3 liter per dag).
Laat ons weten middels een reactie of deze blog wel/niet waardevol voor je was.

“Change your Focus, Change your Life”

Wil je graag hulp bij het overwinnen van de uitdagingen die je hebt?

Neem dan contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek. Klik hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *