fbpx

Zo deal je met het stemmetje in je hoofd!

Iedereen herkent het wel, het stemmetje in je hoofd maar wat is het nu eigenlijk?

Veel mensen identificeren zichzelf met deze stem, zij denken dat zij dit stemmetje zijn maar dat is niet zo.

Dit stemmetje behoord tot het kleinste en oudste gedeelte van onze hersenen.
In dit deel van je hersenen vind je voortplantingsdrang en overlevingsinstincten. Denk hierbij aan de reactie: “vechten, vluchten of bevriezen” wat voornamelijk wordt geactiveerd en versterkt door zorgen en stress. Het onthoudt verder niets en reageert instinctief en automatisch waarbij het de vitale lichaamsfuncties regelt zoals je ademhaling, hartslag en bloedsomloop. Dit deel van je hersenen functioneert buiten je bewuste controle met maar één missie: “overleven!”

Dit is natuurlijk een hele goede functie wanneer je in de auto zit en er dreigt een gevaar zoals een plotselinge stortregen waarbij het stemmetje je vertelt dat je af moet remmen, afstand moet houden, ruitenwissers aan moet doen, etc.

Dit deel van je hersenen zet alles op alles om te zorgen dat jij niet veranderd. Want als je blijft zoals je bent en blijft doen wat je deed weet het zeker dat je veilig bent.

Dit stemmetje is duidelijk aanwezig wanneer er bijvoorbeeld iets onverwachts gebeurt of wanneer je iets wilt of gaat doen wat je niet gewend bent, waarbij het zal komen met allerlei verhalen, redenen, excuses en smoesjes waarmee het jou probeert te overtuigen dat je niet moet gaan doen wat je wilt doen.

Wanneer je bijvoorbeeld besluit om anders te gaan eten wat ook een verandering is, dan kan het stemmetje je behoorlijk in de weg gaan zitten met verhalen en excuses zoals; “is het wel goed wat ik doe, is het niet beter om toch maar morgen te beginnen, wat zullen mijn vrienden wel niet denken, mijn partner wil vast niet mee doen, etc.” Het zal je vernuftige manieren proberen af te houden iets te gaan doen wat je niet gewend bent, zodat je niet veranderd.

Dit stemmetje is 24/7 aanwezig want het moet natuurlijk wel in kunnen grijpen wanneer er een echt gevaar dreigt zoals een plotselinge stortregen.

Nu kun je proberen om dit stemmetje te negeren door allerlei dingen te doen, positief proberen te denken of balen dat je dit denkt. Al gauw zal je merken dat wat je ook probeert, het stemmetje weer terug komt.

Nu is er ook een gedeelte in onze hersenen die je waarschijnlijk kent als: “het gezonde verstand” of “het bewustzijn.” Dit gedeelte van onze hersenen kunnen wijzelf besturen. Maar wanneer jij niet in controle bent dan functioneer je op de automatische piloot, dus op dat kleinste en oudste gedeelte van je hersenen, dat stemmetje waardoor je vervolgens automatisch doet wat je gewend bent en geleerd is ongeacht of het voor je werkt of niet.

Denk eens aan een voorbeeld als afvallen:

“Nu wil je graag afvallen en je hebt besloten om niet te snoepen. S’ochtends op het werk gaat het goed maar je komt s’middags thuis ziet wat lekker liggen en “dat stemmetje” begint op je in de praten: “Oh dat is wel erg lekker hé, ach ééntje moet wel kunnen toch? Ik heb althans de hele ochtend niets gehad. Ach als nu neem dan ga ik morgen wel weer wat extra bewegen.”

Je gezonde verstand is dan ook actief, waarbij je vaak tegen jezelf iets zegt zoals:

“Laat ik dat nou maar niet doen, anders val ik niet af!”

Wat je dan waarschijnlijk merkt is dat er binnen in jezelf een vervelend en onrustig gevoel is ontstaan. Ontstaan door de strijd die je hebt tussen dat stemmetje en je gezonde verstand. Helaas is het waarschijnlijk tot nu zo geweest dat het stemmetje onbewust zo’n 8 van de 10 strijden heeft gewonnen.

Wat de meeste mensen nou eenmaal onbewust doen bij onbekende situaties is (mentaal) “in paniek raken” of zich “zorgen maken”.  Vervolgens reageert het overlevingsinstinct hierop, het stemmetje is er vervolgens 10x zo sterk aanwezig. Waarbij mensen meestal mentaal beginnen met vechten, bevriezen of vluchten waarbij de strijd dan vaak al zo goed als is verloren.

Nu is dit een manier hoe je met dit stemmetje kunt dealen:

Voorbeeld m.b.t. een bepaalde situatie zoals:

“Een kennis biedt je een gebakje aan op een verjaardag terwijl je besloten had dit niet te doen”

  1. Onderneem niet meteen actie door ja / nee te zeggen,
  2. Raak niet in paniek, blijf kalm (tel rustig tot 10) en win tijd door bijvoorbeeld vriendelijk aan te geven dat je nog niet besloten hebt wat je wilt.
  3. Focus vervolgens op je ademhaling en adem een aantal keer even rustig en goed diep in en uit.
  4. Geef jezelf daarbij een aantal minuten de tijd om even “goed, diep en bewust” na te denken;
    1. Als ik dat gebakje neem, wat heb ik dan?
    2. Als ik dat gebakje niet neem, wat heb ik dan?
  5. Maak dan vervolgens een beslissing, neem de verantwoordelijkheid en sta achter je beslissing ongeacht de, “misschien” eventuele gevolgen. “Jij hebt bepaald!”
Wil je graag hulp bij het overwinnen van de uitdagingen die je hebt?

Neem dan contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek. Klik hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *